tirsdag 24. april 2012

Karrierekvinner

Jeg er kun i startgropa når det kommer til etablering selv, med ny jobb og husbygging på gang, men som mange andre av hukjønnet så tenker jeg lengre frem. I det siste har kombinasjon av familieliv og jobb interessert meg. Jeg, som i utgangspunktet er utdannet i det som visst skal være et mannsdominert yrke, jobber med tre andre jenter som ser ut til å balansere barn og prosesskarrieren på en glimrende måte. Det var derfor ekstra moro å lese følgende forskningsresultater fra Agder-fylkene som viser at dette faktisk er ganske så normalt for jenter i våre stillinger. Etter å ha fulgt bloggen til Wandering Scientist en liten stund har jeg forstått at denne balansen er gjenstand for større diskusjon og bekymring i USA enn her i Norge. Ikke at jeg var i tvil om at det ville være en stor forskjell mellom nevnte land, men jeg har lurt litt på hvordan denne familie-jobb-balansen faktisk fungerer her i Norge. I vårt nydelig, sosialdemokratiske land diskuterer vi nå hvorvidt det skal være en egen pappakvote eller ikke, mens foreldrepermisjon ser ut til å være et ukjent begrep over there. Det er fasinerende å lese at mange av de amerikanske feministenes holdning er at skal man være fri til å gjøre hva man vil som kvinne, så må man IKKE få barn! For en fjern tanke for oss nordmenn. For oss er det ikke lengre noe som stopper oss. Vi sier som Ole Brumm - Ja takk, begge deler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du rapportere dine hypoteser.