onsdag 6. april 2011

Luksusfellen neste?

Jeg har alltid følt at jeg har hatt god kontroll på økonomien. Jeg husker at tidlig på barneskolen, da det var blitt avgjort hvor vi skulle dra på leirskole om noen år og hva dette ville koste per snute, så gikk jeg rett i gang og sparte. Innen ikke altfor lang tid (litt vanskelig å vite nøyaktig så mange år etter) kunne jeg presentere hele summen for mamma og pappa. Det viste seg at det selvfølgelig ikke var forventet at jeg skulle betale for leirskoleoppholdet, men det var hvertfall tydelig at jeg hadde kontroll på sparegrisen! (Eller den rosa skattekista med hengelås som det i virkeligheten var.) Derfor blir jeg stadig forundret over de som mister såpass kontroll over den personlige økonomien at de nærmer seg, eller faktisk når, en tilstand som krever deltakelse på Luksusfellen på TV3. Det er forskrekkende å se så stor mangel på konsekvenstenking (kredittkortbruk og forbrukslån over en lav sko) og så liten vilje til å ta tak i problemene når de først oppstår. Klassikeren er at regninger og purringer blir gjemt bort bakerst i et skap.

Jeg har en liten jobb ved siden av studiene, så jeg vet at jeg har litt ekstra å rutte med. Det som viste seg da jeg satte meg ned en kveld og kikket over noen kontoutskrifter fra de siste månedene, er at jeg nok har ruttet en del mer enn jeg trodde. Vi liker å kose oss med vin eller god øl, kiosken på skolen stikker av med sin del og så den shoppingen da! Jeg har lenge sett på forbrukskontoen at forbruket er litt større enn inntektene hver måned, så det store stipendet fra januar tæres stadig ned. Men det å se de ulike innkjøpa delt opp i kategorier og summert opp gav et litt annet resultat enn den opprinnelige hypotesa tilsa! Det som virkelig overrasket meg er hvor lett det er å glemme alle små og store innkjøp som gjøres i løpet av en måned. Jeg husker de når jeg har fasiten foran meg og tenker tilbake, men når jeg står der et sted og tenker "det kan jeg ta meg råd til" så har jeg ofte glemt at jeg allerede har tenkt det et par ganger tidligere den måneden.

Det er tydelig at det lett kan spares inn en del hver måned, og det skal jeg også forsøke å gjøre. Jeg tror for fremtida at jeg garantert har godt av en liten budskjettgjennomgang inni mellom - det har nok de fleste - selv om vi ikke blir TV-underholdning med det første av den grunn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du rapportere dine hypoteser.