lørdag 14. januar 2012

On a happier note!

Det nærmeste jeg skal komme en oppsummering av 2011 her er ved å gi dere en liste over den fineste musikken jeg oppdaget i løpet av det forrige året. Lista er treffende nok kalt Året som var kommer aldri igjen, men musikken lever evig. Merk at selv om jeg oppdaget denne musikken i fjor så en god del av sangene eldre enn som så.

"Vår beste dag" var sangen jeg så for meg at jeg kom til å starte hver dag med mot slutten av masteren min. Jeg skulle stå opp tidlig, sette på sangen, drikke en kopp te mens sola krøp inn vinduet, gjøre litt yoga, spise havregrøt til frokost og gå til kontoret for å ha en lang og produktiv dag. Needless to say - dette skjedde omtrent én gang. Men det var virkelig en veldig deilig morgen!

"Fall hard" har en av de deiligste introene jeg har hørt på lang tid. Den gir meg sommerfølelse uansett årstid. Et virkelig funn!

Jeg har aldri hatt sansen for Kaizers. For min del kan ompa ta seg en tørr bolle. Men "Drøm videre Violeta" kom feiende inn som et overraskende og gledelig unntak. Høy allsangfaktor i bilen på vei til jobb når p3morgen slenger på denne!

"Stjernesludd" - her kommer vil til det jeg antar må være en stor glipp i min musikkunnskap (som jeg uansett ikke skal skryte noe av, men likevel..). Jeg hørte denne for første gang for kun et par uker siden. Dette er ganske utrolig med tanke på at lillesøster hadde sitat fra sangen på russekortet, og har sitert mer enn én strofe derfra gjennom tidene. Det kunne jo ikke vare - de synger jo om snø! :D

"Space walk" er den desidert særeste sangen jeg har blitt hekta på noensinne! Men du verden så herlig! Etter å ha blitt kjent med den har jeg bitt meg i merke hvor mange ganger amerikanere sier "beautiful, just beautiful" på tv/film. Og skulle de finne på å kun si "beautiful" så vet jeg godt hva jeg skal følge opp med ;)

Nrk omtalte musikkvideoen til "Say say say" som veldig provoserende, så jeg måtte ta en titt. Det stemte overraskende godt, og jeg måtte rett og slett slå av midtveis i videoen, men sangen i seg selv er farlig fengende! Jeg har derfor holdt meg til Spotify-utgaven i ettertid. De som nå ble nysgjerrige på videoen leter den opp og ser den på eget ansvar. Den var en rar miks av veldig fint filmet og veldig syk/ekkel på samme tid. Dere er herved advart.

"Do you dream" er en av favorittene på albumet The Singers av Nouvelle Vague - mitt husmor-soundtrack fra min tid som hjemmeværende tidlig i høst mens det fortsatt var indian summer og sløve dager.

"Duldrum days" er også en sang som setter seg på hjernen. Og den minner meg alltid om Alice in Twilight! (Det har noe med pixie å gjøre tror jeg. Magnet spiller i Ibsenhuset i vår. Jeg vurderer å ta turen, for det er lenge siden han signerte Bigbang-t-sjorta mi.

"Go right ahead" - love at first listen! En av de mest fengende sangene i 2011 vil jeg mene. Søt musikkvideo har den også!

Hadde allerede hørt litt på Lissie fra før, men likevel ikke bitt meg merke i denne sangen. Ikke før "Everywhere I go" ble covret av en bambling på Idol(?). Veldig fin. Veldig fan av stemmen til Lissie!

"I go you" må høres første gang når du ser videoen av Melanie og Marco som danset sammen i den første delen av fjorårets sesong av So you think you can dance i USA. Fantastiske dansere, se gjerne alt du kan finne av dem! Melanie var for så vidt den som vant hele konkurransen også. Nydelig jente!

Hvem kan vel ha unngått å bli hekta på Veronica Maggio i løpet av det forrige året? Jeg synes hele albumet er kjempebra, og "Jag kommer" bringer meg tilbake til tida idet jeg hadde levert masteren, men fortsatt hadde noen sommerferieuker igjen i Trondheim før vi flyttet. Den gikk typisk på radioen mens jeg kjørte hjem fra venner seint på kvelden mens sola likevel fortsatt skinte. Men siden den sangen er spilt i hjel på radioen så gir jeg dere heller "Mitt hjärta blöder" som er en minst like nydelig sang!

"Big jet plane" er rett og slett bare min type sang. Oppdaget den da den var på rulleteksten til Anonyme romantikere - en søt, liten fransk film.

Jeg liker rett og slett det nye albumet til Bigbang, og "Everybody and their broken hearts" er blant de beste sangene.

Jeg vet jeg har hørt "Breath me" før. Helt sikkert i en film eller liknende. Jeg fikk derimot ikke taket på den og lagt den inn på Spotify før jeg hadde sittet og sett gjennom avslutningssekvensen til Seks fot under. Det er en serie jeg har sett mye av på Nrk, men aldri fått fullstendig sammenheng i. Jeg tror det må endre seg, for den er en virkelig godt laget serie!

Mange vil nok sikkert mene at "Breath me" burde avsluttet lista. Jeg er langt på vei enig, men klarte likevel ikke å la være å la Pink slippe til med det siste ordet! "Raise your glass" - nerdenes partysang! Får meg i humør hver gang! Og nå er det helg for pokker! God helg alle sammen :D

2 kommentarer:

  1. Alle snille barn er kjøpt og betalt?

    SvarSlett
  2. Jepp, det er de ;) Og Jeg trenger noen svar så jeg ringer en svarer

    SvarSlett

Her kan du rapportere dine hypoteser.